Menu
  • Algorytmy online dla problemów konfiguracyjnych

    Kierownik: dr hab. Marcin Bieńkowski

    Okres realizacji: 2023-2026

    Projekt badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki

  • Efektywne wykorzystanie randomizacji: od szeregowania do AdWords

    Kierownik: dr Łukasz Jeż

    Okres realizacji: 2021-2025

    Projekt badawczy finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

  • Algorytmy dla projektowania połączeń w warunkach niepewności

    Kierownik: dr hab. Jarosław Byrka

    Okres realizacji: 2021-2025

    Projekt badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki

  • Optymalizacja kombinatoryczna w warunkach niepewności: matroidy, skojarzenia i funkcje submodularne

    Kierownik: dr Marek Adamczyk

    Okres realizacji: 2020-2023

  • Optymalizacja kombinatoryczna przez pryzmat trasy komiwojażera i skojarzeń

    Kierownik: dr hab. Katarzyna Paluch
    Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
    Okres realizacji: 2019-2022
    Kwota: 588 000 zł

  • Zastosowanie algorytmiki w kontekście wybranych zagadnień społecznych i ekonomicznych.

    Kierownik: mgr Krzysztof Sornat
    Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
    Okres realizacji: 2018-2019

  • Algorytmiczna optymalizacja online dla problemów grafowych

    Kierownik: dr hab. Marcin Bieńkowski

    Okres realizacji: 2017-2023

    Projekt badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki

  • Algorytmy online dla problemów pakowania i pokrywania

    Kierownik: mgr Maciej Pacut
    Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
    Okres realizacji: 2017-2018

  • Algorytmiczna optymalizacja online dla problemów grafowych

    Kierownik: dr hab. Marcin Bieńkowski
    Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
    Okres realizacji: 2017-2022
    Kwota: 1 225 850 zł

    Celem projektu jest stworzenie nowych algorytmicznych metod dla problemów związanych z optymalizacją online. Rozważane problemy dotyczą szerokiego zakresu zagadnień związanych z sieciami komputerowymi, telekomunikacją, sieciami transportowymi i zarządzaniem łańcuchem dostaw. Projekt nie skupia się na konkretnych zastosowaniach, lecz na fundamentalnych bazowych mechanizmach, kluczowych w wielu procedurach optymalizacyjnych.

    Kierunki badawcze projektu zostały podzielone na trzy kategorie: i) konstrukcja i analiza algorytmów online dla dynamicznego rozmieszczania zasobów w grafach, ii) konstrukcja i analiza algorytmów online dla problemów wypożyczania zasobów, iii) badanie korzyści wynikających z możliwości zmiany kolejności żądań i ich agregacji.

  • Szeregowanie zadań w celu maksymalizacji liczby ukończonych zadań

    Kierownik: dr Łukasz Jeż
    Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
    Okres realizacji: 2017-2020

  • Zastosowanie nowoczesnych metod algorytmicznych w rozwiązywaniu NP-trudnych problemów klastrowania

    Kierownik: mgr Krzysztof Sornat
    Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
    Okres realizacji: 2016-2019

  • Algorytmiczne podstawy optymalizacji sieci logistycznych

    Kierownik: dr hab. Jarosław Byrka
    Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
    Okres realizacji: 2016-2021
    Kwota: 1 494 600 zł

    Szybki rozwój sieci transportowych wymusza automatyzację zarządzania logistyką. W procesie minimalizacji kosztów transportu stosuje się matematyczne modele problemów decyzyjnych. Największymi wyzwaniami dla badaczy przy konstrukcji metod optymalizacyjnych jest złożoność obliczeniowa podejmowanych problemów oraz konieczność planowania w warunkach niepewności.

    Na przykład przyszłe zapotrzebowanie na transport zależy od wielu nieprzewidywalnych czynników takich jak dynamika decyzji społecznych. Najlepsze znane algorytmy konstrukcji i zarządzania sieciami transportowymi są wciąż dalekie od perfekcji. Są one też często skomplikowanymi kompozycjami procedur powstałych celem realizacji prostszych zadań. Wiele otwartych problemów jest związanych z synchronizacją transportu w kontekście dynamicznie pojawiających się zleceń transportowych.

    W ramach projektu będą rozwijane nietrywialne metody algorytmiczne dla fundamentalnych problemów optymalizacyjnych związanych z sieciami transportowymi. W szczególności członkowie projektu skoncentrują się na konstrukcji algorytmów dla planowania hierarchicznych sieci transportowych. Będę również badać złożoność problemu dynamicznej agregacji transportu w wielopoziomowych sieciach drzewiastych, uwzględniając dynamikę zapotrzebowania na transport na etapie projektowania sieci transportowej.

  • Algorytmy online dla podstawowych problemów sieciowych

    Kierownik: dr hab. Marcin Bieńkowski
    Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
    Okres realizacji: 2014-2017

    Współcześnie w Internecie przekazywanie pakietów opiera się na polityce best-effort: urządzenia sieciowe przekazują pakiety dalej jak najszybciej, nie udzielając jednak żadnych gwarancji na temat czasu dostarczenia. Podejście typu best-effort stosowane jest też w przypadku wielu innych bazowych mechanizmów sieciowych, takich jak organizacja tablic routingu, dostęp do współdzielonych danych etc. Celem niniejszego projektu naukowego jest konstrukcja i analiza algorytmów wprowadzających lub poprawiających konkretne gwarancje dotyczące jakości usług sieciowych (Quality of Service, QoS)

    Zidentyfikowaliśmy kilka bazowych mechanizmów sieciowych, które stanowią wyzwanie algorytmiczne, a których poprawienie przyniosłoby istotne korzyści dla już istniejących sieciowych zastosowań. Pierwsza część projektu poświęcona jest optymalizacji metod wykorzystywanych wewnątrz routerów. W jej ramach zamierzamy usprawnić algorytmy kolejkowania pakietów (określające który pakiet powinien zostać wysłany jako pierwszy, a który wyrzucony) a także badać związane z nimi algorytmy maksymalizujące liczbę poprawnie dostarczonych ramek obrazu. Chcemy też tworzyć metody kompresujące tablice routingu (działające również w warunkach ciągłych zmian w tablicach). Druga część projektu dotyczy dwóch istotnych zagadnień związanych z jednoczesną obsługą wielu użytkowników. Pierwsze zagadnienie to implementacja niezawodnej (potwierdzanej) transmisji multicastowej: w tym celu zamierzamy opracować algorytmy efektywnego agregowania potwierdzeń poszczególnych pakietów. Drugie zadanie to tworzenie algorytmów migracji wirtualnych współdzielonych usług, minimalizujące jednocześnie odczuwane przez użytkowników opóźnienia i pieniężne koszty migracji.

  • Efektywne algorytmy aproksymacyjne dla znajdowania optymalnej trasy komiwojażera i problemów pokrewnych

    Kierownik: dr Katarzyna Paluch
    Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
    Okres realizacji: 2014-2017

    Problem komiwojażera (Traveling Salesman Problem) jest jednym z najintensywniej badanych problemów informatycznych. Ma on zarówno duże znaczenie dla teorii informatyki, jak i dla praktyki. Głównym celem projektu będzie konstrukcja algorytmów aproksymacyjnych dla ważnych wariantów tego problemu, o współczynnikach aproksymacji lepszych niż znane dotychczas. W ramach projektu zamierzamy badać warianty maksymalizacyjne, minimalizacyjne oraz problemy dotyczące znajdowania pokryć cyklowych i skojarzeń o szczególnych własnościach.

  • Algorytmy aproksymacyjne bazujące na zaokrąglaniu programów liniowych

    Kierownik: mgr Bartosz Rybicki
    Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
    Okres realizacji: 2013-2016

  • GreenNets (Power consumption and CO2 footprint reduction in mobile networks by advanced automated network management approaches)

    Koordynator na Uniwersytecie Wrocławskim: prof. Leszek Pacholski
    Wykonawca na Uniwersytecie Wrocławskim: dr hab. Marcin Bieńkowski, dr Rafał Nowak
    Finansowane w ramach FP7-SME-2011-BSG
    Okres realizacji: 2011-2013
    http://www.greennets.eu/

  • LP-based approximation algorithms

    Kierownik: dr Jarosław Byrka
    Projekt realizowany w ramach Programu Homing Plus Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.
    Okres realizacji: 2010-2013

  • Szeregowanie online

    Kierownik: mgr Łukasz Jeż
    Projekt finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
    Okres realizacji: 2010-2011

  • Algorytmy aproksymacyjne w warunkach niepewności

    Kierownik: dr Marcin Bieńkowski
    Projekt finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
    Okres realizacji: 2010-2013

  • Sieci dynamiczne: eksploracja i zarządzanie danymi

    Kierownik: dr Marcin Bieńkowski
    Projekt finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
    Okres realizacji: 2006-2008